Algemene voorwaarden Zoals Thuis
Organisatie | Zoals Thuis |
Adres | Achterloet 30 |
Postcode | 1911CL |
Woonplaats | Uitgeest |
Telefoonnummer | 06-33669852 |
Emailadres | info@dagbesteding-zoalsthuis.nl |
Website | www.dagbesteding-zoalsthuis.nl |
KVK-nummer | 63744848 |
BTW-nummer | Vrijgesteld van BTW |
Versie algemene voorwaarden Juli 2024
Algemeen
Cliënten:
Cliënten met dementie of geheugenproblemen in de leeftijd van 55 jaar en
ouder waar dagbesteding aan wordt geboden. Dagbesteding: Dagelijkse
activiteiten waar cliënten aan mee doen. Te denken valt onder andere aan
sociale en gezamenlijke of fysieke activiteiten in huiselijke sfeer.
Zorg In Natura (ZIN):
De door Zoals Thuis verleende zorg aan de cliënt, die (behoudens een eigen
bijdrage) rechtstreeks door de zorgorganisatie, het zorgkantoor dan wel
Gemeente wordt gefinancierd.
Persoonsgebonden Budget (PGB):
Het door het indicatieorgaan vastgestelde budget dat ter beschikking wordt
gesteld aan de cliënt om zorg naar eigen invulling mee te financieren.
Gemeente:
De gemeente waaronder de woonplaats van de client valt die verantwoordelijk is
voor de uitvoering van de WMO en Sociaal Domein.
Aanvangsdatum: De eerste dag waarop de cliënt deelneemt aan de dagbesteding bij Zoals Thuis.
Artikel 1- Op wie zijn de algemene voorwaarden van toepassing?
De algemene voorwaarden in deze module(s) zijn van toepassing op de overeenkomst tussen u (cliënt) en ons (Zoals Thuis) vanaf het moment dat u ons aanbod van de te leveren zorg heeft aanvaard.
De algemene voorwaarden in deze module(s) geven niet een complete weergave van de wettelijke regelingen. Algemene voorwaarden 2024
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en
uitvoering van de overeenkomst die tussen Zoals Thuis en de cliënt wordt
gesloten voor deelname aan dagbesteding op de dagbesteding.
Artikel 3 – Totstandkoming overeenkomst
I. De aanmelding van de client betreft een eerste kennismaking en verplicht noch de client noch Zoals Thuis tot het aangaan van een overeenkomst.
II. Naar aanleiding van de aanmelding wordt bepaald of de client en Zoals Thuis een overeenkomst aan kunnen gaan.
III. Er wordt geen overeenkomst gesloten zonder de aanwezigheid van een daartoe strekkend indicatiebesluit. De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur zoals door Zoals Thuis op basis van het indicatiebesluit (beschikking) wordt vastgesteld.
IV. Zoals Thuis behoudt zich het recht voor een aanmelding te weigeren wanneer dit naar inzicht van het bestuur van de dagbesteding onverantwoord is ten aanzien van de reeds aanwezige cliënten.
5. De zorgovereenkomst wordt schriftelijk aangegaan en bevat intakegegevens met daarin het volgende vermeld:
– Persoonsgegevens client;
– Burgerservicenummer client;
– Gegevens zorgorganisatie, huisarts, verzekering, medicatie, contactpersoon;
– Beschikbare dagdelen welke worden toegekend in de beschikking;
– Specifieke afspraken tussen client en Zoals Thuis;
– Financieringsvorm;
Artikel 4 – Duur en einde van de overeenkomst
1. De overeenkomst wordt aangegaan conform de vastgestelde
indicatiebesluit/ beschikking.
2. De overeenkomst eindigt van rechtswege door het verlopen van het afgegeven
indicatiebesluit/ beschikking.
3. Zoals Thuis kan de overeenkomst met onmiddellijke ingang opzeggen in geval
van zodanige zwaarwegende redenen, dat voortzetting van de dagbesteding in
redelijkheid niet kan worden verlangd.
4. Als zwaarwegende redenen worden in ieder geval aangemerkt de situatie of
omstandigheid:
a) Grensoverschrijdend gedrag te
weten: agressie, geweld, seksuele intimidatie, diefstal;
b) Wanneer Zoals Thuis, ten gevolge van een niet verwijtbare omstandigheid,
geen vergoeding meer ontvangt van het zorgkantoor en/of de zorgorganisatie
en/of de gemeente voor de uitvoering van de te leveren zorg kan de overeenkomst
onmiddellijk ongedaan worden gemaakt;
c) Een bedrijfseconomische noodzaak die de continuïteit van Zoals Thuis in
gevaar brengt.
5. Anders dan door opzegging, eindigt de overeenkomst met onmiddellijke ingang in geval van overlijden van de client.
Artikel 5 – Indicatie/ Beschikking
I. Zoals Thuis bepaalt de invulling van de door haar te verlenen zorg op basis van de afgegeven indicatie/beschikking.
II. 2. Indien de begeleidingsvraag van de client zich naar aard en omvang zodanig ontwikkelt zal door Zoals Thuis en de zorgorganisatie of WMO/Sociaal Domein (Gemeente) bekeken worden naar opties als opschalen en/of afschalen van de indicatie/beschikking.
Artikel 6 – Cliëntdossier
I. Zoals Thuishoudt voor iedere client een cliëntdossier bij. Hierin worden alle gegevens van de cliënt opgenomen welke essentieel zijn voor deelname aan de dagbesteding. Te weten: zorgovereenkomst, gegevens 1e contactpersoon, 2e contactpersoon, casemanager, thuiszorgorganisatie, huisarts, wilsverklaring niet reanimeren (indien van toepassing). In het cliëntdossier is een rapportageblad aanwezig voor bijzonderheden welke gesignaleerd en gerapporteerd worden. De bijzonderheden worden gecommuniceerd met de contactpersoon en de betrokken zorgpartners.
II. Intern wordt het zorgplan periodiek geëvalueerd in de vorm van een MDO met de betrokken zorgpartners. Dit wordt vanuit de casemanagers en thuiszorgorganisatie geïnitieerd. Andere betrokken zorgpartijen kunnen hier ook initiatief in nemen.
Artikel 7 – Toegankelijkheid
I. Zoals Thuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 – 16:30 uur.
II. Op feestdagen is Zoals Thuis gesloten. Met feestdagen wordt bedoeld: 1ste en 2de Kerstdag, Nieuwjaarsdag, Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag en Koningsdag;
III. Bij studie- en trainingsdagen mits er een alternatief kan worden geregeld om de dagbesteding toch door te laten gaan;
IV. Op dagen dat er geen dagbesteding is zoals vermeld in lid 1 en 2, biedt Zoals Thuis de mogelijkheid deze dag te ruilen;
Artikel 8 – Afmelding
I. De cliënt of diens vertegenwoordiger is verantwoordelijk voor zijn/haar aanwezigheid op de dagbesteding. Hij/zij komt op de afgesproken tijd en verlaat de dagbesteding op de afgesproken tijd;
II. Afmelding waarbij geen mogelijk is tot ruilen van het dagdeel/dag vanuit de mogelijkheden of wens van de cliënt, zal het betreffende dagdeel in rekening worden gebracht;
Artikel 9 – Veiligheid
I. Zoals Thuis hanteert een strikt beleid op het gebied van veiligheid. Medewerkers, vrijwilligers en de client nemen kennis van huis-, gedrags- en veiligheidsregels en deze worden ten strengste nageleefd;
II. Zoals Thuis ontwikkelt protocollen ten behoeve van alle veiligheidsmaatregelen en handelt hiernaar. De protocollen zijn:
a. Gedragscode medewerkers, vrijwilligers en cliënten;
b. Agressie;
c. Medicatieveiligheid;
d. Incidentenprotocol;
e. BHV-afspraken (brand, ongeval, ontruiming);
f. Hygiëne;
g. Vermissing;
Artikel 10 – Aansprakelijkheid
I. Zoals Thuis is niet aansprakelijk voor vermissing, vervuiling of beschadigingen van persoonlijke eigendommen (kleding, schoenen, sieraden, smartphones enz.);
II. Zoals Thuis heeft in verband met de door haar geleverde zorg een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering afgesloten;
III. Aansprakelijkheid van Zoals Thuis voortvloeiend uit of samenhangend met de (uitvoering van de) overeenkomst is beperkt tot het bedrag dat in het specifieke geval door de betreffende verzekering(en) wordt gedekt en uitgekeerd.
Artikel 11 – Overmacht
I. Zoals Thuis is niet gehouden tot nakoming van haar verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet te wijten is aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt;
II. Onder overmacht zoals in het vorige lid bedoeld wordt in ieder geval, maar niet uitsluitend verstaan, de situatie dat de locatie van Zoals Thuis niet bereikbaar is vanwege:
a. (Schade door) brand, explosies of extreme weersomstandigheden;
b. Iedere overheidsmaatregel die de toegang tot Zoals Thuis of de dienstverlening onmogelijk maakt;
c. In geval van een overmachtssituatie kunnen de niet-genoten cliënten-dagen niet financieel worden gecompenseerd.
Artikel 12 – Privacybescherming
I. In het kader van de AVG-wetgeving is Zoals Thuis verplicht zorgvuldig om te gaan met persoonlijke gegevens van de client. Zoals Thuis en de client overleggen een toestemmingsverklaring met de vermelding hoe persoonlijke gegevens worden opgeslagen en gebruikt;
II. Foto’s en beeldmateriaal waarop personen herkenbaar in beeld zijn gebracht worden niet zonder expliciete toestemming van medewerkers, vrijwilligers en de client gepubliceerd;
III. Zoals Thuis geeft onmiddellijk gehoor aan het specifieke verzoek van de client om gepubliceerd beeldmateriaal te (doen) verwijderen.
Artikel 13 – Klachtenreglement
I. De cliënt heeft het recht een klacht in te dienen op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Zoals Thuis is lid van een extern klachtenportaal. Het klachtenreglement is een losstaand document welke geraadpleegd kan worden om de procedure m.b.t. het indienen van klachten in te zien.
Artikel 14 – Toepasselijk recht
I. Op de overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing;
II. De bevoegde Nederlandse rechter is bevoegd te oordelen over geschillen voortvloeiende uit de overeenkomst, niet tegenstaande de bevoegdheid van de geschillencommissie, zoals bedoeld in artikel 13 lid 1 om van een in dat artikel genoemd geschil kennis te nemen.